Woord
Op weg naar het vormsel in zes TOV-dagen - De startavond

Op woensdag 20 september werden alle kandidaat-vormelingen en (minstens één van) de ouders uitgenodigd op de startavond. Uitgenodigd klinkt eigenlijk iets te zacht, want de aanwezigheid van beide partijen is voorwaarde om te mogen starten met de voorbereiding. Omdat dit natuurlijk dan weer té hardvochtig is, mogen de kadidaat-vormelingen ook vergezeld zijn van doopmeter of -peter of opa of oma. En wie een gegronde reden heeft... Dit klinkt al iets aannemelijker. We staan er echter op dat de kinderen samen met (liefst) de ouders aanwezig zijn. We willen een catechetisch proces met de kinderen doorlopen in de komende maanden. Daarbij is de betrokkenheid van de kinderen én de ouders van essentieel belang. Zo vragen we ook dat alle kinderen (behoudens gemotiveerde overmacht) elke keer aanwezig zijn of minstens verwittigen.

De startavond vond opnieuw in de kerk plaats. We verwachtten iedereen om 18.45. Misschien vroeg voor werkende ouders maar vrij laat voor schoolgaande kinderen i.f.v. de volgende schooldag. We waren nog maar net klaar met de praktische voorbereiding toen de eerste ouders arriveerden. Een goed teken, dachten we. 

De beproefde formule werd een klein beetje aangepast. Na de gezamenlijke start voor ouders en kinderen werd voor beiden een afzonderlijk programma aangeboden. Pas op het einde kwamen de groepen opnieuw samen voor het laatste aanbod, de voorstelling van het TOV-programma.  

Een avondvullend programma

Eerst werd het programma van de startavond overlopen. Daarna werden alle aanwezigen hartelijk verwelkomd door pastoor Jo. Hij benadrukte het belang van de gelovige opvoeding binnen het gezin met daarbij het Vormsel als een voorlopig hoogtepunt. Hierbij moeten beide partijen, ouders en kind, hun verantwoordelijkheid nemen. De kinderen namen nadien, onder leiding van pastoor Jo, hun ouders mee bij het bidden van het Onzevader. Ook Christine verwelkomde op haar beurt de ouders en las een tekstje voor dat ouders in het verleden schreven naar alle catechisten. Hierin spreken ouders hun waardering uit voor de TOV-werking. Tot slot van de gezamenlijke start werd de clip getoond die op het eind van vorig TOV-jaar werd samengesteld, als samenvatting van het hele werkjaar. Aan de reacties van ouders en kinderen te oordelen zagen zij dat ook wel zitten. Nog even vlug de kans geven aan alle catechisten om zich kort voor te stellen. Nadien gingen de kinderen naar het Gildenhuis voor hun eigen programma.

Een schrijffout of toch niet?

We omschreven de catechese reeds meerdere keren als TOV (-dagen, -werking, -programma…) Omdat de ouders al enkele keren daarbij de wenkbrauwen fronsten, gaven we eerst een verklaring van de benaming van onze 7 catechesedagen, de TOV-dagen. We vertrokken daarbij vanuit herinneringen uit de lagere school. Er werd verwezen naar een juf of meester die indruk maakte, nadien naar verhalen en daarna meer specifiek Bijbelverhalen. Zo kwamen we uit bij het scheppingsverhaal. In dit rond 600 voor Christus gecomponeerde verhaal wordt verteld dat op het einde van elke scheppingsdag God zag dat het goed was. Dit is in het Hebreeuws, de taal waarin het verhaal geschreven werd, ‘TOV ‘ (duidelijk herkenbaar in ons woordje ‘tof’). Wat vond God nu juist goed, TOV, in de wereld? Als mensen kunnen opgroeien in een wereld van orde (tegengesteld aan chaos), ruimte krijgen om te leven, licht om te groeien, eerbied en respect om zichzelf te kunnen worden dan krijgen we een wereld waar het goed is - TOV dus - om wonen. Zoals in het scheppingsverhaal de creatie van de wereld gebeurt in zes dagen, zo spreiden ook wij onze voorbereiding over zes dagen. In het scheppingsverhaal wordt de zevende dag gerust en tevreden teruggeblikt op alles wat geschapen is. Op onze zevende TOVdag vieren de kinderen samen met ons allen feest. Daarna werden kort de vier pijlers van de TOV-werking voorgesteld: samen nadenken over, bidden, vieren en zich engageren. Pijlers waarop ook de kerk als Gods volk onderweg gebouwd is.

Digitale woordwolken

Na  deze bijbelse duiding van de naam van de TOVdagen was het tijd voor een tussendoortje. Fien bood de ouders  op digitale wijze een aantal begrippen of situaties aan die (in ruime zin) met geloven te maken hebben: spelen met je kind, televisie kijken (toch wel twee belangrijke elementen in het leven van kinderen, nu als opwarmertje), een kruisje geven, bidden, naar de mis gaan en het vormsel zelf. Met hun GSM in aanslag mochten zij intikken waar ze telkens spontaan aan dachten. Zo ontstonden woordwolken waarbij de grootte van de letters aangaf hoe belangrijk de ouders bepaalde aspecten vonden.

Een sacrament

Lisa belichtte daarna het belang van het Vormsel. Ze vertrok van de vraag wat een sacrament is om dan het Vormsel te situeren in het geheel van de 7 sacramenten. Heel kort werd ingegaan op de belangrijkste elementen van het Vormsel (geloofsbelijdenis, zalving, handoplegging en ontvangen van de Heilige Geest). Dit laatste wordt nog verder uitgewerkt op de ouderavond die plaatsvindt enkele weken voor de vormselviering op 21 april.

Een gevarieerd programma voor de kandidaat-vormelingen

En dan was het hoogtijd voor een pauze waarbij aan de ouders een drankje werd aangeboden.

Dit geeft ons de kans om te vertellen waar de kinderen ondertussen mee bezig waren. Greetje, Lut, Jan en Lotte zorgden ervoor dat de kandidaat-vormelingen op een speelse manier met elkaar konden kennismaken. Heel wat kinderen kennen elkaar van op school of de vrije tijd. Maar er zijn ook kinderen die elkaar voor de eerste keer zien of slechts een vaag idee hebben wie die andere nu wel is. Deze eerste speelse kennismaking bleef natuurlijk wat oppervlakkig gezien de beperkte tijd. Op de startdag op zaterdag 30 september maken we er meer werk van. Daarna werd dieper ingegaan op wat het Vormsel voor hen kan betekenen en vooral wat hun motivatie is om deel te nemen aan het toch wel vrij intensieve voorbereidingsprogramma dat uitmondt in de vormselviering. Er moesten natuurlijk ook de maten genomen worden. Alle vormelingen dragen immers elke catechesebijeenkomst een genaamtekende rode t-shirt met TOV-embleem. Handig om later vlug namen te kunnen noemen tijdens activiteiten en het draagt bij tot het groepsgevoel.

Een buffet samenstellen

Na de pauze kregen de ouders een opdracht. Zij moesten zorgen voor de samenstelling van een heus buffet voor de kinderen en de catechisten op de startdag. Aanleiding hiervoor was het verhaal van de Broodvermenigvuldiging. Moraal van het navertelde verhaal: als iedereen een deel geeft van wat hij/zij heeft, dan is er genoeg voor iedereen, meer zelfs, er is dan nog voldoende overschot om nog te kunnen delen met anderen. En van die overschotten zouden alle catechisten en vrijwilligers op de startdag voor de kinderen voldoende kunnen eten. De geanimeerde gesprekken rond wat iedereen zou kunnen meebrengen beloven een rijk buffet.

Praktische afspraken en het jaarprogramma

Christine nam tenslotte de belangrijke opdracht op zich om de ouders te informeren over alle noodzakelijke praktische afspraken, o.a. wat betreft de centraal georganiseerde inschrijvingsmodule,  de aanwezigheden en de financiële kant van de zaak. Tot slot stelde Jan aan alle aanwezigen de 7 TOV-dagen voor: de startdag, de naamopgave, advent, sterzingen, kruisjes, tweedaagse rond kerkvormen en de betekenis van het Vormsel, en de vormselviering zelf. Tussendoor organiseren we ook een namiddag voor geloofsvrienden.  

Voor veel kinderen was de bedtijdtijd al overschreden. Uit de eerste reacties van ouders en kinderen konden we opmaken dat ze de avond als geslaagd ervaren hebben en er klaar voor zijn.

Zoeken

Dekenaal nieuws