Catechese1
Op woensdag 28 september nodigden we alle kandidaat-vormelingen en hun ouders uit voor de startavond van het nieuwe catechesejaar. Deze vond plaats in de kerk. Omdat het Vormsel een zaak is van kinderen en ouders staan we erop dat beide partijen aanwezig zijn op de startavond. Hier worden immers de lijnen uitgezet en leggen we de accenten van onze werking.

Christine verwelkomde in naam van alle catechisten de talrijke aanwezigen. Na een korte bezinningstekst boden we de aanwezigen een opwarmertje aan. Ze waren één en al aandacht tijdens het bekijken van een filmpje van het slotmoment van het vorig catechesejaar.

Daarna werd de groep opgesplitst. De kinderen trokken naar het Gildenhuis terwijl de ouders in de kerk bleven.

De vormelingen konden onder begeleiding van Greetje, Jan, Fien, Hendrik en Lut in spelvorm al een beetje kennismaken met elkaar. Daarna konden ze aan elkaar en de aanwezige catechisten vertellen waarom zij wilden gevormd worden.

De ouders kregen eerst de verklaring van de naam van de catechesewerking TOV. Neen, dit is geen schrijffout. TOV is een Hebreeuws woord wat betekent: goed, duidelijk herkenbaar in ons Nederlands woordje tof. In het scheppingsverhaal kan je lezen dat God op het eind van elke scheppingsdag zag dat het goed – TOV dus – was. Als je God in je leven laat spreken kan orde (i.p.v. chaos) ontstaan, krijg je ruimte, licht, grond onder je voeten en heb je een fundamentele eerbied voor alle vormen van leven. Het is de bedoeling dat de ouders aan hun vormeling kunnen uitleggen vanwaar die toch wel aparte naam voor onze catechesedagen – TOV-dagen – komt. Tot slot werd duidelijk gemaakt dat, als je wil ‘kerk maken’, je samen op weg moet gaan, samen moet nadenken, je samen engageren en samen vieren. Deze vier aspecten trachten we doorheen het TOV-jaar in een evenwicht te realiseren.

Hierbij aansluitend werden de ouders aan het werk gezet.  Zij werden uitgenodigd om met z’n allen woordwolken te maken. Niet meer op papier zoals het vroeger gebeurde, maar digitaal. Er werden woordwolken gemaakt rond volgende thema’s: spelen met je kind, televisie kijken, een kruisje geven, het Vormsel, bidden en de eucharistieviering. We beloofden dat deze woordwolken met de vormelingen op de startdag zouden bekeken en besproken worden. De resultaten komen later in de catechesehoek achteraan in de kerk.

Daarna ging Alexandra aan de hand van een presentatie dieper in op de betekenis van het Vormsel. Zowel het historisch belang als de symbolen tijdens de vormselviering, waaronder de handoplegging en de zalving, kwamen ter sprake.

Nadien was het hoogtijd voor een pauze. De kinderen sloten terug aan bij de ouders en iedereen kon genieten van een drankje. De drukke gesprekken tijdens de pauze toonden aan dat er al heel wat losgemaakt was.

Na de pauze gingen de kinderen terug naar het Gildenhuis om hun programma verder af te werken: verder kennismaken, vertellen over hun motivatie en natuurlijk de T-shirts passen. Alle kinderen dragen tijdens de TOV-dagen dezelfde T-shirt waarop hun naam gedrukt staat. Makkelijk voor de herkenning, zeker in het begin en het stimuleert het groepsgevoel.

De opdracht voor de ouders was even eenvoudig als belangrijk: zorg dat op de startdag een buffet kan samengesteld worden zodat de kinderen in de loop van de TOV-dag voldoende kunnen eten. Als opstapje gebruikten we een navertelde versie van het verhaal van de broodvermenigvuldiging, met als belangrijkste accent: als iedereen geeft wat hij heeft komt het wel goed. Of het goed gekomen is, dit wil zeggen of er voldoende eten was, weten wij ondertussen al. Jij als lezer zal nog even moeten wachten tot je het verslag kan lezen van de startdag voor de kandidaat-vormelingen op zaterdag 28 september. Er was in de verschillende overleggroepen wel voldoende animo en er waren ontelbare praktische vragen zodat we al een tipje van de sluier kunnen oplichten: het zal wel goed komen.

Daarna was het de beurt aan Christine met de praktische afspraken voor het hele werkjaar. Zij gaf informatie over aanwezigheden of eventuele afwezigheden, de financiële bijdrage en waarvoor die gebruikt wordt, de inbreng van de ouders, de dagafsluiting met de viering…..

Om de startavond af te ronden, we waren al dicht bij het op voorhand aangegeven einduur, gaf Jan nog informatie over wat er tijdens de verschillende TOV-dagen zou gebeuren. Dit gebeurde aan de hand van een kindvriendelijke presentatie die Greetje zorgvuldig voorbereid had aan de hand van foto’s van de voorbije jaren.

Zonder al teveel in detail te treden durven we nu al zeggen dat zowel de vormelingen als de ouders en de catechisten het zagen zitten. Afspraak op de eerste TOV-dag op zaterdag 28 september.

Catechese2
catechese3