Pasen (c)Pixabay
Deze drie dagen van het lijden, dood en de verrijzenis van Christus zijn het hoogtepunt van het liturgische jaar. Het paastriduüm begint met de avondmis van Witte Donderdag en wordt besloten op Paaszondag.

Na de vreugdekreten van Palmzondag zijn we begonnen aan de Goede Week, een tocht langs het lijden, de dood en de verrijzenis van de Heer. Deze tocht is voor christenen het hoogtepunt van het liturgisch jaar. De week voor Pasen heeft voor christenen een speciale betekenis. Daarom worden we uitgenodigd zoveel mogelijk deze liturgische hoogtepunten mee te vieren als uitdrukking van ons geloof in de Heer.

- Op Witte Donderdag willen we tijdens de avonddienst om 19.30 uur in de dekenale kerk te Dendermonde de instelling van de Eucharistie gedenken. Het éne brood en de éne beker brengt ons samen in zijn liefde. Wij gedenken de nacht waarin Jezus zich heeft overgeleverd aan de dood van het kruis. Deze overlevering is het mysterie van Gods oneindige liefde voor ons. Op het einde van de viering brengen we de geconsacreerde hosties naar het rustaltaar. Na de viering is er gelegenheid tot stille aanbidding. Alle versiering wordt weggenomen uit de kerk. De altaardwalen worden weggenomen, de doopvont en de wijwaterbekkens worden leeggemaakt. De klokken luiden niet meer, het tabernakel staat open….

- Op Goede Vrijdag gedenken we Christus’ lijden en dood. In verschillende kerken van onze parochie kan je de Kruisweg komen meebidden om 15 uur. Je bent welkom om de Kruisweg te bidden om 15 uur.

Om 19.30 uur ben je van harte welkom voor de Goede Vrijdagdienst ‘ In de Geest van Taizé’. Inzingen vanaf 19 uur.

Maak gerust een beetje tijd om in stilte te komen bidden.

De lichaamshouding bij het bidden kan veel helpen. Als er geen woorden zijn, kan je ook met je lichaam bidden: de handen gevouwen als een schelp, rustig wandelen enz. Goede Vrijdag is zo’n dag zonder veel woorden: knielen en opzien naar het kruis.

- Op Stille Zaterdag waken we bij het graf van Christus.

“Nu valt de nacht. Het is volbracht:de Heer heeft heel zijn leven voor het menselijk geslacht

in Gods hand gegeven”. (Ad den Besten)

Stille zaterdag is een dag van rust. Ook in de kerk heeft alles een rustige aanblik.Mocht ook jouw hart rust vinden, de rust van het vertrouwen en de geborgenheid,van de innerlijke vrede met wat is en kan.

De Heer leert ons “wachten” en “uitkijken” naar die dingen in het levendie we niet kunnen veroveren, maar enkel maar “ontvangen” en “zomaar krijgen”.

Zoals bij de joden vieren ook wij in de avonduren het komende feest. In de Paaswake om 20.00 uur in de dekenale kerk te Dendermonde vieren we in een feestelijk versierde kerk de opstanding van Christus. We ontsteken het nieuwe Licht, hét symbool van de verrezen Christus in ons midden. We wijden het water, we hernieuwen onze doopbeloften. De klokken luiden terug. Tijdens de viering vullen we de doopvont met het nieuwe wijwater. Nieuw leven!

Tijdens de paaswake krijgen we allen een Paaskaarsje dat we ontsteken aan het licht van de Paaskaars. Zo dragen we het licht van de verrezen Heer mee naar onze huizen, naar onze gezinnen. Als je dat licht wil meenemen voor een zieke buur of familielid, vraag maar gerust een extra kaarsje. Moge zo Gods licht vreugde brengen

- Op Paaszondag vieren we feestelijk de kern van ons geloof: Christus’ opstanding uit de dood.  (Zie overzicht vieringen.)

We besluiten de Paasweek met Beloken Pasen.

In de kerkplekken van Baasrode en Grembergen gaan we feestelijk het Licht van Pasen binnendragen.

Mogen we je dit toewensen voor Pasen:

dat je voor anderen een beetje verrijzenismens zou mogen zijn.

Iemand die mensen gelukkig kan maken met een frisse blik en een blij gemoed,

iemand die gelooft in de kracht van kleine dingen,

van de liefde die haar weg zoektdoorheen attenties en bemoedigende woorden,

iemand die durft verder zien dan de horizon van de alledaagsheid om daarin tekenen van Gods nabijheid te ontdekken.

Verrijzenismensen dragen licht in de ogen,

waarmee alles een heldere kleur krijgt,

de kleur van die eerste morgen, toen Hij als levende Heer tussen de mensen kwam.

En de kinderen hoeven zich geen zorgen te maken, Rome bevestigde al de vertrek- en landingsuren voor de klokken. Na de paasviering zullen er natuurlijk paaseitjes zijn! Voor groot en klein.

Een Zalig Pasen namens deken Jo, medepriester Walter, de diakens en allen die de zorg over onze parochie dragen.

Icoon