DR
Op zondag 17 september om 15 uur vereert Daniel Roth, emeritus organist van de Parijse Saint-Eustache, Dendermonde met een bijzonder concert op het historisch Van Peteghemorgel in de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

Daniel Roth, alom geprezen als een van de meest vooraanstaande orgelvirtuozen ter wereld, heeft verschillende prestigieuze posities bekleed als uitvoerder en docent. Op twintigjarige leeftijd maakte hij zijn debuut als organist van de Basilique du Sacré-Coeur in Montmartre-Parijs, een functie die hij bekleedde tot 1985. Vervolgens werd hij benoemd tot titulair organist van St-Sulpice, de grote beroemde Parijse kerk waar zijn voorgangers Charles-Marie Widor, Marcel Dupré en Jean-Jacques Grunenwald waren. In 2023 werd hij er benoemd tot ‘Titulaire Emérite’ en beperkt hij zich tot één concert per maand. Als oud-student aan het Conservatorium van Parijs heeft Daniel Roth onder andere les gehad van Marie-Claire Alain en Maurice Durufé. Hij won verschillende wedstrijden, waaronder de Grand Prix de Chartres 1971, interpretatie en improvisatie. Hij wordt internationaal uitgenodigd voor concerten als solist én met beroemde orkesten. Verder geeft hij masterclasses en neemt hij deel aan jury's voor orgelconcoursen over de hele wereld.

Daniel Roth staat ook bekend om zijn briljante improvisaties die regelmatig in zijn concertprogramma's worden opgenomen. Hij heeft vele opnames op zijn naam staan met stukken van de 17e eeuw tot nu. Verschillende daarvan werden bekroond. Voor al deze verdiensten werd hij in Frankrijk benoemd tot Chevalier de la Légion d'Honneur en Officier de l'Ordre des Arts et des Lettres. In het Verenigd Koninkrijk werd hij benoemd tot ‘Honorary Fellow of the Royal College of Organists’.

Zijn concert in Dendermonde is zeer uitzonderlijk te noemen, een buitenkans om deze grootmeester aan het werk te horen. Hij presenteert een programma met Parijse orgelcomponisten, uiteraard hoort daar ook een grote improvisatie bij in de beroemde Parijse orgeltraditie.

Wie het concert wil bijwonen, kan zich op zondag 17 september vanaf 14 uur aanmelden aan het onthaal in de Onze-Lieve-Vrouwkerk. Tickets kosten 10 euro per persoon (toegang is gratis voor houders van een UiTPAS met kansentarief en voor -26-jarigen).

Meer info voor de pers: Lorenz Meulebroek, organist van de Onze-Lieve-Vrouwekerk, 0479 32 70 00