Pixabay
Als het jaar voorbij is doen we er goed aan achterom te kijken. Wellicht hebben we allen wel eens pijnlijke momenten doorstaan in 2023. Hoewel we op nieuwjaar aan elkaar een goede gezondheid wensten zijn er heel wat mensen ziek geworden en zijn er heel wat overleden.

Maar voor heel velen werd het ook een gelukkig jaar met veel vreugde en voldoening in het familiale leven, met heuglijke gebeurtenissen zoals een geboorte of de intrek in een nieuwe woning of het bekomen van diploma of bevordering op het werk. Voor de meesten onder ons was het voorbije jaar een afwisseling van vreugde en pijn.

Ik wil alle mensen die in 2023 op één of andere wijze werden beproefd goede moed en levenskracht toewensen en hen opnemen in het gebed van onze parochies. Mocht het nieuwe jaar hen toekomst en uitweg bieden uit al wat hen bezwaart.

Ik wil de kinderen die hun eerste communie zullen doen en de kinderen die het H. Vormsel zullen ontvangen toewensen dat ze verder mogen opgroeien in een warm, gelovig en gelukkig gezin.

Ik wil onze jongeren toewensen dat ze vertrouwen winnen in het leven, dat ze zien hoe ze in deze boeiende wereld een plaats hebben en hoe ze nodig zijn om een gelukkige samenleving op te bouwen. Ik bid dat ze mogen ontdekken hoe Jezus hun een ‘Gids’ kan zijn.

Alle gelovigen van de verschillende kerkplekken uitnodigen om met moed en geloof vooruit te kijken hoe we onze nieuwe geloofsgemeenschap en -samenwerking in Kerk in Dendermonde op een samengedragen manier meer vorm kunnen geven. Hoe we in dit nieuwe geheel de voorhanden zijnde financiële middelen en gebouwen op een verantwoorde manier in kunnen zetten….

Tenslotte wil ik vooral een oprecht woord van dank zeggen aan de vele vrijwilligers die onze geloofsgemeenschappen dragen met hun trouwe inzet en zorg: de mensen met oog voor zieken, de catechisten, de leden van de parochieploeg en kerkraden, de mensen die onze kerken onderhouden en versieren, de mensen die actief bezig zijn met en voor onze parochiezalen, de onthaalploeg , onze koren en hun dirigenten, de lectoren en acolieten in de zondagsmissen en tenslotte alle mensen die in de stilte en bijna ongeweten veel voor onze geloofsgemeenschap doen. Mogen ze allen diepe voldoening vinden in het werk dat ze ‘gratuit’ voor onze kerk verrichten.

Jullie allen, beste lezers, wens ik een zalig en hoopvol nieuw jaar toe! Moge de vrede van het Kerstekind in onze harten wonen en laten wij er kwistig van uitdelen in 2024.

Zalige kersttijd en voorspoedig 2024

Deken Jo