PVH
Het is een mooie traditie geworden. Reeds enkele jaren komen Marc Van Hufel en zijn echtgenote Jeanette De Jaegher tijdens de periode van Broederlijk Delen naar Dendermonde. Met veel plezier en enthousiasme spreken ze onze kandidaat-vormelingen over hun Burundese projecten en de noden van de plaatselijke bevolking. Daarbij gebruiken ze niet alleen woorden, maar tonen ze ook heel wat beelden. Zowel de jongeren als hun ouders kijken en luisteren steeds vol bewondering naar het verhaal van "Marc en Jeanette".

Burundi

Op zondag 6 maart tekenden Marc Van Huffel en Jeanette De Jaegher present in de Onze-Lieve-Vrouwekerk om de catechese van onze kandidaat-vprmelingen te verzorgen. Met sprekende beelden kreeg hun getuigenis over hun Burundese projecten en hun werk aldaar vlees en bloed. “In september 1985 kwam Bisschop Joachim Ruhuna uit Gitega naar Oudenaarde. Via een vriendin van hen, Trees Cooman, leerden Jeannette en Marc de aartsbisschop kennen. Deze man had een charismatische uitstraling. Mgr. Ruhuna had de gewoonte om iedereen die hij ontmoette uit te nodigen om op bezoek te komen in Burundi. In 1992 gingen Marc en Jeannette op bezoek in Gitega. Zij engageerden zich om als vrijwilligers van het BDAG (Bureau de développement de l’archidiocèse de Gitega) te werken. Hieruit ontstonden projecten met Wereldsolidariteit, Memisa, Protos, KBA (Kadervorming voor Afrikanen)."

Nood aan omkadering

Er groeide in de jaren 80 en 90 rond Avelgem en Oudenaarde een vriendenkring, die geld inzamelde voor kleine projecten in het bisdom. Mettertijd werd jaarlijks meer dan 500.000 BeF ingezameld. Zo werd het tijd om een structuur op te richten die dit alles coördineert. De vzw Projecten Burundi werd in 1996 door 4 Burundi-vrienden opgericht: Trees Cooman, Jeannette De Jaegher, Paul Jacques en Marc Van Huffel. Het doel van de vzw is het nemen, bevorderen en steunen van alle initiatieven die bijdragen tot de verwezenlijking van projecten in Burundi.

Landje van belofte

De kinderen luisterden met open mond naar de verhalen van Marc. Ze maakten kennis met een armoede, waarvan mensen hier in 'ons landje van belofte' geen flauw benul hebben. Kinderen, die bvb niet naar school kunnen omdat ze geen kleren hebben. Naar school gaan als een zeldzaam privilege om uit de armoede te geraken. Eén keer eten per dag, altijd hetzelfde, bruine bonen. Mensen zijn er niet gelaten maar veerkrachtig.

Geitjesproject

Met het geitjes project van de VZW slagen ze er in mits ongelofelijke discipline ( als je honger hebt wil je van die geit brochetten maken) om hun levensstandaard te verbeteren. Geiten leveren immers melk, eten zowat alles en brengen geitjes voort. Met de opbrengst kunnen mensen bvb de noodzakelijke gezondheidszorg betalen. Door het tuintjesproject krijgen de mensen een opleiding en materiaal om op een kleine oppervlakte een ecologisch tuintje te maken. Deze tuintjes geven genoeg groenten voor een gezin en zorgen voor een gezondere voeding met afwisseling in groenten. De vzw steunt ook projecten voor scholenbouw en huizen ipv hutten. De vormelingen werd gevraagd zeep en handdoeken te verzamelen. Je kunnen wassen als kind is niet evident in Burundi. Vaak worden de armste kinderen er om gepest op school omdat ze niet gewassen zijn.

Homilie van Marc

Om 11 uur werd er samen met de parochianen eucharistie gevierd. Marc Van Huffel verzorgde de homilie. Woorden die beklijfden. Het deed werkelijk deugd met veel mensen, jong en oud, samen eucharistie te kunnen vieren. Dit geeft een boost aan onze nieuwe parochie.

Wie de vzw wil steunen kan steeds een bijdrage storten op BE76 8334 3772 5395 Projecten Burundi VZW 9700 Oudenaarde.