Pixabay
De maanden mei en juni zijn altijd druk: communies, bedevaarten, processies… Maar de maand juni is ook de maand van het Heilig Hart van Jezus.

Nadat Rome de maand mei als Mariamaand had gepropageerd, groeide geleidelijk het gebruik de maand juni als Heilig Hartmaand te beschouwen omdat op de derde vrijdag na Pinksteren het ‘hoogfeest van het Heilig Hart van Jezus’ gevierd wordt en bijna altijd in juni valt. Op deze dag – dit jaar op 16 juni – danken we Jezus ‘grote liefde, die voor ons Zijn leven heeft gegeven. De plaatsing van het feest op een vrijdag is een duidelijke verwijzing naar Goede Vrijdag.

Het hart als symbool

In de Bijbel wordt het hart vaak beschouwd als het symbool van moed, vreugde en hartstocht. Middeleeuwse mystici beschreven hun ervaringen van de hartstochtelijke liefde van Jezus voor de mensheid. In de beeldende en schilderkunst wordt de figuur van Jezus vaak afgebeeld met een brandend en doorboord hart. De wortels van deze devotie vinden hun eerste sporen in het Nieuwe Testament waarin Johannes verhaalt van Jezus’ zijde die door een lans doorboord werd. Zo krijgt de verering van Jezus Christus vorm vanuit de liefde en de barmhartigheid die wordt gesymboliseerd door Zijn hart.

Oorsprong Heilig Hartfeest

Het Heilig Hartfeest ontstond in Frankrijk op initiatief van de Franse religieuze, mystica en heilige Margaretha Maria Alacoque (1647-1690). In 1765 werd het feest door Rome officieel erkend als een plaatselijke feestdag. In 1856 schreef paus Pius IX het feest voor als feestdag voor de hele Kerk en kende er een hoge liturgische rang aan toe. Einde 19de eeuw kwam daar het gebruik bij om Heilig Hartbeelden te plaatsen in openbare ruimtes en in veel huiskamers. Talrijke parochiekerken zijn toegewijd aan het Heilig Hart.

Hoogfeesten in juni

Naast het hoogfeest van het Heilig Hart in de liturgische kalender van de Katholieke Kerk zijn er nog meer hoogfeesten die in juni gevierd worden. Denken we aan het hoogfeest van de Heilige Drie-eenheid of Drievuldigheidszondag. Het is de kerkelijke naam voor de zondag na Pinksteren. Het hoogfeest van het Heilig Sacrament valt op de tweede donderdag na Pinksteren. Omdat dit geen vrije dag is, werd het feest verschoven naar de zondag erna. Op sommige plaatsen gaat in dat weekeinde de sacramentsprocessie door. De hoogfeesten van de geboorte van Johannes de Doper (24 juni) en de heilige apostelen Petrus en Paulus (29 juni) vallen eveneens in de maand juni.

A.D.M.