Dendermonde (c) LD
Het vredeslicht wil mensen motiveren om tussen Kerstmis en Nieuwjaar een eenvoudige, maar een persoonlijke en actieve bijdrage op te nemen om warmte, vreugde, hoop, licht en hartelijkheid aan alle mensen door te geven. We oriënteren ons op de dialoog ten dienste van de vrede. Een oproep om op zoek te gaan naar het vertrouwen in elkaar.  Het Vredeslicht staat open voor alle mensen, ongeacht religie, geaardheid of politieke strekking.
Kerknet.be

Na een bewogen reis kwam het Vredeslicht in Oostenrijk aan op vrijdag 17 november 2023.Het vredeslicht is onderweg naar jouw dorp of stad. Indien gewenst kan iedereen het vredeslicht thuis (aan de feesttafel) verwelkomen.

Het vredeslicht wordt door kinderen van de Basisschool Het Laar overhandigd aan de burgerlijke overheden van de stad Dendermonde op dinsdag 19/12/2023 om 13u50 op het stadhuis. Nadien brandt het Vredeslicht verder op 2 locaties. School Het Laar stelt het vredeslicht ter beschikking aan de bevolking. Ook in de Sint-Gillis-Binnenkerk kan je het Vredeslicht komen afhalen. We willen graag samen het vredeslicht in ontvangst nemen en dan namens beide kerken de katholieke en de protestantse kerk een plek geven in de Sint-Gillis-Binnenkerk. Deze kerk is regelmatig open zodat mensen daarna ook kunnen binnenstappen om een kaarsje aan te steken. Op dinsdag 19 december organiseren we een gezamenlijke, oecumische, vredesviering in de Sint-Gillis-Binnenkerk. Deze zal beginnen om 19.30 uur. Uiteraard is iedereen van harte uitgenodigd!

Het Vredeslicht wordt overgebracht naar andere kerken binnen Parochie Dendermonde. In Oudegem zal het ter beschikking staan vanaf woensdag 20 december en zeker tijdens de kerstviering van de Harduynschool. Ook in Appels kan het Vredeslicht 'afgetapt' worden om mee naar huis te nemen. Tijdens de kerstviering van De Oogappel zal het Vredeslicht ook een prominente plaats innemen. In de Sint-Margaretakerk te Grembergen kan je het Vredeslicht tijdens het kerstweekend aan de kerststal 'aftappen'. In Sint-Gillis-Binnen blijft het Vredeslicht branden tot 6 januari.

Breng het Vredslicht in uw huis en verdeel het onder vrienden en familie. Samen brengen we vrede op aarde.