Een leeftijdsvriendelijke parochie

Een parochie die openstaat voor alle leeftijden, daar moeten wij naar streven.
Hoeveel betekenen (achter)kleinkinderen en kinderen niet voor de ouderen!
Hoe ontwapenend liefdevol kan een ontspanningsnamiddag in okra of een woonzorgcentrum zijn dankzij kleine kinderen. Hoeveel betekenen ouderen niet voor jongeren en kinderen! In het evangelie spreekt Jezus over het goede gebruik van onze talenten. Een uitnodiging om te geloven in elkaar en elkaar te waarderen. Een gelukkige gemeenschap is een samenleving waar mensen goed zorgen voor elkaar; oud voor jong en jong voor ouderen.

God heeft mensen aan mensen toevertrouwd opdat zij veel zouden betekenen voor elkaar. De vraag blijft daarbij: moeten wij niet meer op zoek gaan naar elkaar en aandacht hebben voor elkaars geluk en leven. Dat geldt zowel voor de verenigingen, speciaal voor ouderen, als voor de familie en de buurten. De aanstaande ouderenweek nodigt ons dan ook uit om in onze parochie, in onze zondagssamenkomst, als in onze buurt en samenleving, in het bijzonder aan de ouderen te denken en zeker aan iedereen die door het ouder worden in zijn leven wordt getekend. Aangepaste samenkomsten zijn dan meer dan anders op hun plaats.

Soms wordt gesproken over actieven en niet-actieven. Dat onderscheid is een beetje jammer. Alsof onder actieven alleen maar ‘werkenden’ wordt verstaan en het engagement van andere mensen zoals ouderen niet wordt gewaardeerd. De vrijwillige inzet van senioren, de grote inzet van mantelzorgers, de onbetaalbare inzet van opa’s en oma’s, de inzet soms ook – in de mate van het mogelijke - van mensen met beperkingen … het zou meer mogen gewaardeerd worden. Ach, waardering is niet alleen financieel. Waardering is een ‘proficiat’, is een ‘dank je wel’. We hebben zoveel mensen nodig die nog veel kunnen betekenen eens zij op pensioen zijn of niet meer kunnen participeren aan het economische leven. Er bestaat ook nog een andere wereld: die van de sociale inzet, van de zorg en de nabijheid. Waardering doet opbloeien en openbloeien. Onze talenten verdubbelen dankzij onze waardering. We mogen de talenten van elkaar niet verbergen, dat is niet goed voor onszelf maar ook niet voor anderen die zo blij zijn met wat wij hun kunnen bieden. We zijn samen verantwoordelijk voor het doen geloven van mensen in zichzelf.

Wij zijn zo blij met de werking van okra op onze parochie en al onze opa’s en oma’s die er elke dag voor ons zijn. Zij betekenen zoveel voor ons geluk onze samenleving. Zondag krijgen zij onze bijzondere aandacht tijdens de viering van 11.00 uur in onze parochiekerk. Daar zetten de kinderen van de school zich bijzonder voor in en ze nodigen u ook van harte uit. Tijdens de viering gedenken wij ook de vele overledenen die zo goed voor ons zijn geweest. En nu nog zoveel voor ons betekenen.

Daarom bidden wij:

God van liefde, Jij wil dat mensen van alle leeftijden samenleven met elkaar, dat mensen van alle leeftijden houden van elkaar. Vuur ons aan zodat wij geloven in elkaars goede gaven. Beziel ons zodat wij onze beperkingen aanvaarden en toch onze mogelijkheden ten volle ontplooien. Verbind ons met elkaar zodat wij de belangen en het geluk van mensen steeds ter harte nemen. Amen.

Pastoor Paul