© Jeroen De Sutter
Met pijn in het hart nemen wij afscheid van het zo mooie en geliefde kerkje van de Boonwijk. De plek waar ongeveer vijftig jaar lief en leed werd gedeeld. Ons gezamenlijk huis om met God en elkaar samen te zijn, er te bidden en te bezinnen, om onze opdracht op de wijk te verfijnen. Reeds in de 7de of 8ste eeuw was er een eerste parochiekerk toegewijd aan Onze-Lieve-Vrouw. In de 12de eeuw kwam er de Cisterciënzerinnenabdij van Zwijveke

. De parochiezetel verhuisde toen naar het Sint-Gillis-Hospitaal binnen de stadmuren. In 1946 werd de Boonwijk een hulpparochie van Sint-Gillis-Dendermonde. In 1957 werd er een eerste pastoor benoemd en werd de Boonwijk een zelfstandige parochie onder aanroeping van O.L.Vrouw van Zwijveke. De kapel van het rusthuis was in die tijd de parochiekerk. Op 6 januari 1974 werd de nieuwe parochiekerk in gebruik genomen (net geen 50 jaar). In 1983 was de nieuwe pastorij voltooid. De voortdurende groei van de wijk, door de sociale woningen en appartementsgebouwen, maakte van de Boonwijk een jonge en dynamische parochie met een jonge bevolking en met de chiro voor de kinderen en de jeugd, volwassenbewegingen waren KWB en KAV, er was tevens een bloeiende gemeenteschool en er bestonden tal van sportgroepen. Daardoor werd ook de nood aan een parochiecentrum steeds groter. In 1979-1980 werd daartoe naast de kerk een ontmoetingsplek gebouwd ... een thuis voor alle inwoners: het ‘Parochiecentrum Boonwijt’. Het werd vlug een druk centrum voor allerlei gelegenheden en activiteiten, voor de bewegingen en tal van activiteiten.

De kerk bezit tal van mooie ontwerpen voor glasramen van Harold Van de Perre, een prachtig modern kruis en het sierstuk van de kerk: het beeld van O.L.Vrouw van Zwijveke.

Maar meer nog dan de materiële rijkdom is de Boonwijk gekend door zijn spirituele en warmmenselijke rijkdom. Wij denken dankbaar terug aan de goede zorgen van de mensen voor elkaar en in het bijzonder voor de ouderen en zieken. Er waren vele momenten van feesten, in het bijzonder de Boonwijk-kermis en de destijds vermaarde Palingfeesten om de parochie van de nodige financiële middelen te voorzien. Mensen waren er begaan met elkaar en vanuit de sociale organisaties werden tal van initiatieven georganiseerd om elkaar samen te brengen en hartelijke en vriendschappelijke momenten te creëren.

De mooie kerk was destijds een drukbezochte plek waar vieringen en gebed, bezinningen en culturele activiteiten konden plaats vinden, dikwijls met de medewerking en de inzet van vele inwoners. In het bijzonder denken wij aan de velen die meehielpen aan het verzorgen van de liturgie en zich hebben ingezet voor de parochie in de kerkraad en de vzw parochiale werken.

Het maakt ons dankbaar en dat willen wij ook tot uitdrukking brengen tijdens de laatste viering op zaterdag 30 september om 17.30 uur waar iedereen welkom is. Na de viering mogen wij terecht een laatste receptie houden op zoveel goede herinneringen en realisaties!

Voortaan zal de wijk het moeten stellen zonder kerk, zonder de vertrouwde ontmoetingsplek in haar midden. Maar, men kan ook christen, gelovig zijn zonder het kerkgebouw. Het belangrijkste is en blijft, dat men die Blijde Boodschap van Liefde, die Jezus ons bracht in ere houdt. Met een hartelijke oproep tot iedere inwoner van de Boonwijk om al het goede dat er was in ere te houden, meer nog: te versterken. Blijf in elkaar geloven, blijf het goede met elkaar voorhebben, breng verzoening waar al eens onenigheid is, blijf delen met wie er in nood is, blijf goede contacten bewaren met wie ziek en oud is.

Ik nodig u dan ook van harte uit om regelmatig in uw nieuwe parochiekerk, de kerk van Sint-Gillis, aanwezig te zijn, bij vieringen en andere belangrijke momenten, of om er gewoon even stil te worden, te bidden en een kaarsje te doen branden. En dit nog: Het beeld van O.L.Vrouw van Zwijveke krijgt er een ereplaats.

Mag ik hopen op ieders medewerking om nu samen van Sint-Gillis een hartelijke oase te maken, waar Gods liefde tastbaar wordt door jou en mij!

Paul De Craene