Allerheiligen – Allerzielen
Ze horen bij elkaar. Wij gedenken hierbij onze geliefden die wij uit handen moesten geven en voor gelovigen, toevertrouwen aan die eeuwige Liefde die een mens niet laat vallen maar opneemt in die eeuwige geborgenheid. Dat geloven wij! Op Allerheiligen is de christelijke gemeenschap en velen met haar ingetogen en vol erkentelijkheid tegenover alle mensen die ons in het leven zijn voorgegaan.

Velen komen nog op die dagen in familie samen en gedenken alle geliefden die aan de basis liggen van hun leven: ouders en voorouders en allen die een bijzondere plaats innemen in hun leven. Een christelijke gemeenschap gedenkt eveneens allen die ons in geloof en in de liefde zijn voorgegaan. Ze gedenkt de kleine mensen en ze steekt ze in de hoogte. Immers God houdt van alle mensen die doorheen een eenvoudig bestaan gewoon het goede doen.

Wij loven en eren al die mensen die nooit worden bewierookt, die weinig of niet in de bloemetjes werden gezet. Soms ook omdat ze door weinigen waren gekend, maar in stilte veel goeds hebben gedaan.

Wij denken aan alle vaders en moeders die het normaal vonden om dagelijks liefdevol en zonder aarzelen voor hun kinderen te zorgen, ook als het eens moeilijk was. Wij denken aan alle mensen die het normaal vonden om elke dag opnieuw te zorgen voor het dagelijkse brood voor gezin en familie en eveneens daarbij zeer dienstbaar te zijn aan mens en samenleving.

Vandaag willen we allen eren en danken om hun liefde en hun leven. Ze leefden niet van de glorie en ook niet voor de glorie. Ze waren zacht van gemoed, waren bedroefd om kleine en grote ruzies. Ze waren bereid om te vergeven en ze applaudisseerden voor het geluk en succes van de anderen. Ze hebben veel in stilte geleden om de mensen die hard en genadeloos waren. Ze hadden een hart voor vele mensen die dikwijls veel moeten missen als: erkenning, brood op de tafel, genegenheid, een dak boven het hoofd en een balsem voor vele wonden. Liefdevol zorgen voor anderen was hun handelsmerk. Ze hadden een hart voor datgene wat onze lieve God wenst: dat mensen zouden openbloeien omdat ze allemaal uniek zijn.

Vandaag zeggen wij dat zij zalig zijn en dat zij op aarde ons iets hebben getoond van de glimlach van God. Een God die ons in het evangelie van Allerheiligen zegt: de Zaligsprekingen (Mt.6), vier het leven: het is ons gegeven om er blij mee te zijn.

Wij gedenken ze, alle heiligen, allen die heil hebben gebracht in het leven.

‘Heil’ komt van helen. Het doet ons denken aan heelkunde. Aan het terug heel maken wat gewond en gebroken is. Het doet ons denken aan de vele mensen die door hun liefde mensen hebben opgericht en gelukkig gemaakt. Wij danken alle mensen die helend in het leven stonden, lang geleden en tot op heden, en ons Gods Liefde hebben getoond.

Wij gedenken onze geliefde overledenen:

Op zaterdag 30 oktober om 17.30 uur in de kerk van de Boonwijk

Op zondag 31 oktober om 09.30 uur in de kerk van Lutterzele