Pixabay
De Internationale Dag van de Slaap vindt jaarlijks plaats op de vrijdag voordat de lente begint. Dit jaar is dat 18 maart. Op deze dag wordt gefocust op hoe belangrijk rust is en op de gevaren van moe zijn. Drukkerij Halewijn van het parochieblad Kerk & Leven zette deze Dag op haar lijst van Bijzondere Dagen en Weken in 2022.

Slapen is een eerste levensbehoefte en verdient dus aandacht en zorg. Diepe slaap is belangrijk om het lichaam weer energie te geven, wat nodig is om goed te functioneren. Nog even doorwerken in plaats van op tijd te gaan slapen, nog wat tokkelen op je smartphone of televisie kijken in bed is onverstandig, want je stelt je broodnodige slaap uit. Dat leidt al snel tot een slaaptekort wat je op termijn ongelukkig en ziek maakt. Slapen is het investeren waard want een derde van ons leven brengen we slapend door. Een gezonde nachtrust voorkomt allerlei negatieve gevolgen voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. In de slaap wordt er noodzakelijk onderhoud gepleegd aan je lichaam en je brein. Daarmee willen je organen, hormonen, zenuwbanen… verhinderen dat je uit balans geraakt. Volgens de Amerikaanse hoogleraar sociologie Christopher G. Ellison zou religie een heilzame invloed hebben op de nachtrust: men voelt zich veilig in de relatie met God.

Slaaponderzoekers zijn het er over eens: een goede nachtrust is essentieel voor gezonde hersenen. Je hersenen krijgen dan de tijd en de kans om zich te reinigen. Ook zorgt een verkwikkende nachtrust ervoor dat je de emoties van de dag goed verwerkt. Hard je best doen om snel in slaap te vallen is geen goed idee, dat werkt averechts. Slaap komt vanzelf. De slaapstoornissen waar mensen mee kampen zijn meestal van tijdelijke aard als gevolg van één of andere gebeurtenis of van een bijzonder stresserende bezigheid. Men spreekt van slapeloosheid wanneer iemand zonder duidelijke reden meer dan drie weken last heeft om in slaap te raken of ’s nachts geregeld wakker wordt en wanneer dit ook overdag zijn weerslag heeft. Moe en geprikkeld zijn, concentratieproblemen en hoofdpijn hebben, vergeetachtiger worden en minder scherp zien. Het is dan zinvol om een arts te raadplegen.

Slaaponderzoek heeft uitgewezen dat de slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon en schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Vier op tien Vlamingen zijn niet tevreden over hun slaap en geven een score van 6 op 10. Kinderen hebben iets meer slaap nodig terwijl bejaarden het doorgaans met iets minder kunnen stellen. Ook geografische factoren kunnen een rol spelen. Zo slaapt men normaal iets langer in de bergen en minder lang aan zee. Volgens het onderzoek van de Amerikaanse Academie voor Slaapgeneeskunde (AASM) kan 20% van de slapeloosheid verholpen worden door goede bedtijdgewoonten. Je hoofd leeg maken en ontspannen naar bed gaan is belangrijk. Een goede nachtrust heeft trouwens nog een voordeel: je wordt er ook nog eens mooi van. Een goede reden om op 18 maart eens lang uit te slapen!

Agnes De Mulder