Op Stille Zaterdag begint de viering in het duister. Eerst worden de paaskaarsen van de verschillende parochiekerken aangestoken en worden ze in processie naar het altaar gedragen. Stille Zaterdag is eigenlijk de dag van de Paaswake waarbij de leerlingen in gedachte bij de overleden Jezus zijn. Geleidelijk aan, met het nieuwe licht van de brandende Paaskaarsen en de evangelieteksten over de Verrijzenis wordt alles weer helder in het leven van de apostelen en ook in de kerk. De klokken luiden feestelijk en de droeve stemming van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag gaat over in het Hoogfeest van Pasen !
In de viering van Stille Zaterdag werden ook vier volwassen catechumenen (volwassenen die gedoopt wensen te worden) gedoopt, ontvingen ze het Vormsel en ontvingen ze voor het eerst de Communie. Dit werd bevestigd door een warm applaus van de aanwezigen als verwelkoming in de kerkgemeenschap.
Met dank aan Piet Van Hoyweghen voor de foto's (C)