de Warmste Week van het jaar

WARM, WARMER, WARMST

De laatste week voor Kerstmis – van 18 tot en met 24 december – wordt opnieuw de Warmste Week van het jaar. Music For Life is een initiatief van radiozender Studio Brussel in samenwerking met het Rode Kruis. Het is uitgegroeid tot de grootste solidariteitsactie in Vlaanderen die mensen inspireert, verbindt én bedankt. Dit jaar zijn er 1986 goede doelen geregistreerd, allen goedgekeurd door de Koning Boudewijnstichting. Nog nooit namen zoveel vzw’s deel! Studio Brussel hoopt dan ook het bedrag van vorig jaar - 10.846.566 euro - te overtreffen. Dankzij de Warmste Week leert de Vlaming een hele hoop nieuwe goede doelen kennen, wat een fijne zaak is. Goed vertegenwoordigd zijn de vzw’s die zich inzetten voor personen met een beperking en diegenen die werken rond welzijn en armoedebestrijding.

Music For Life is aan haar twaalfde editie toe. Van 2006 tot 2012 werd live uitgezonden vanuit een glazen radiostudio, het glazen huis genaamd. Vergelijk het met een moderne kerststal die alle generaties verenigt in de donkerste dagen van het jaar. Vanaf 2013 werd het de Warmste Week. Het glazen huis is vervangen door een buitenstudio. Die staat sinds vorig jaar op het domein Puyenbroeck in het Oost-Vlaamse Wachtebeke. Dit prachtig natuurgebied is vlot bereikbaar en wordt weer de ontmoetingsplaats van de Warmste Week die heel Vlaanderen beroert. De media-aandacht doet mensen guller geven. Zeker tijdens de kerstperiode waarin verondersteld wordt vaker aan de minder fortuinlijke medemens te denken.     

Iedereen kan zijn steentje bijdragen voor één van de goede doelen. In Puyenbroeck zal continu live radio gemaakt worden. De presentatoren Linde Merckpoel, Eva De Roo en Bram Willems kamperen er een week lang in de kou, van 6 uur in de ochtend tot middernacht. Je kan hen op de voet volgen via radio, televisie en online. Er zullen constant verzoekplaatjes gedraaid worden in ruil voor geld. Tussendoor komen heel wat mensen vertellen over de goede doelen die ze steunen. Waar het echt om draait is dat mensen zich belangeloos inzetten en zo het verschil maken in het leven van anderen. Met in het achterhoofd het motto van de Schotse filosoof Will MacAskill: Als je iets geeft, zie er dan ook op toe dat je gift echt het verschil maakt. Met andere woorden: Geef waar je geld het meeste helpt, en niet aan wat het meeste aandacht krijgt. 

Naast verzoekplaatjes wordt er ook geld ingezameld via acties over heel Vlaanderen. Bijvoorbeeld een benefietconcert waar artiesten of muzikanten gratis optreden. Of een Ketnet-Koekenbak waarbij klassen koekjes bakken. Of een Warmathon waar je kan lopen, stappen of joggen in vijf Vlaamse steden of Brussel. Je kan ook steunen door het Warmste Week-speldje online te kopen voor twee euro én het Vlammetje ook te dragen. Zo geef je concrete invulling aan één van de kerngedachten achter Kerstmis, ontdaan van de kerstromantiek. Want nobele bedoelingen alleen volstaan niet voor liefdadigheid.

Je deelname is een warm gebaar. Ben je een organisatietalent dat van aanpakken weet? Organiseer dan samen met je familie, vrienden, collega’s of buren een hartverwarmende actie of vraag gewoon een plaatje aan. De Koning Boudewijnstichting zorgt er voor dat het ingezamelde geld terecht komt bij de vzw’s die zich inzetten voor de levenskwaliteit van anderen en hun omgeving. Het is fantastisch om te zien hoe in de Warmste Week iedereen in Vlaanderen zich van zijn allerwarmste kant laat zien. Maar een kritische houding, waarbij je hart én hoofd gebruikt, mag best wanneer je aan een goed doel geeft. Een euro kan je maar één keer uitgeven, je kan het dus maar beter goed doen!

Agnes De Mulder