H. Egidius
Begin september was het kermis op onze kerkplek, een feest dat ontstaan is rond het Naamfeest van onze patroonheilige: Sint-Egidius op 1 september

Hij moet rond 640 geboren zijn. Op zijn 25ste jaar verliet hij zijn vaderland en bereikte over zee de Franse zuidkust. Twee jaar lang woonde hij in de buurt van Arles. Hij trok de eenzaamheid in om als kluizenaar te gaan leven ergens aan de Gard. Hier werd hij twee jaar later in 673 door de Visigotische koning Flavius Wamba aangetroffen. Met deze gebeurtenis is de beroemde legende verbonden van het hert dat Egidius heeft gered van de dood. De koning schonk hem een deel van het bos en Egidius richtte er een klooster op. Velen kwamen bij hem als kluizenaars wonen. Zorg voor de natuur en liefde voor God stonden hierbij voorop. Een voorbeeld voor ons allemaal! Daarom werd hij onze patroonheilige! Zo is de kermis, de eerste zondag van september, ontstaan op onze kerkplek.

Pastoor Paul