Paus Franciscus wil een synodale Kerk
Het secretariaat van de Bisschoppensynode heeft op dinsdag 7 september 2021 twee belangrijke documenten gepubliceerd, als onderdeel van de voorbereiding voor de 15de Gewone Algemene Bisschoppensynode die alles bij elkaar twee jaar in beslag zal nemen en waarbij de paus de hele wereldkerk wil betrekken.

Paus Franciscus wil op die manier individuen, groepen en verantwoordelijken sterker bij de kerkleiding betrekken en ervoor zorgen dat zij beter naar elkaar luisteren. Slechts zo kan de katholieke Kerk volgens hem de uitdagingen van de toekomst met belangrijke veranderingen in Kerk en samenleving het hoofd bieden en haar getuigenis van de christelijke boodschap - dat het werk is van alle gedoopten - versterken.

De documenten moedigen aan om elkaar te beluisteren zonder vooroordelen, om zich moedig en vrijmoedig uit te spreken en om in dialoog te gaan met de Kerk, de samenleving en andere christelijke kerken..

In het eerste document dat reeds in Rome is voorgesteld met als titel ‘Voor een synodale Kerk: gemeenschap, participatie en zending’ wordt de context geschetst van de synode, tegen de achtergrond van de coronapandemie, de sociale ongelijkheid, misbruikschandalen in de Kerk en fenomenen als klimaatverandering en migratie.

Het synodale proces start op 9 en 10 oktober in Rome en op 17 oktober in de lokale kerken.

Pastoor Paul