© Missio
Het thema is: “Jullie zullen mijn getuigen zijn”. Tijdens de oktobermaand gaat onze aandacht naar de oproep en onze zending om getuigen te zijn van ons geloof. Elke gelovige wordt uitgenodigd om Missionaris te zijn. In het verleden hebben duizenden gelovige mannen en vrouwen die oproep beantwoord door naar andere landen te gaan om er Jezus’ Blijde Boodschap te brengen, in woord en daad. Dikwijls in zeer moeilijke omstandigheden. Zij waren de ambassadeurs van onze geloofsgemeenschap.

Zij stelden heel duidelijk in de kijker wat eveneens onze opdracht is om Jezus’ hoopvolle en blijde boodschap te brengen aan vele mensen en volkeren die ervan verstoken bleven. Voor Zijn hemelvaart zegt de verrezen Jezus tot zijn vrienden: “Wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en mijn getuigen zijn in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde” (Handelingen 1,8). Jezus uit hier niet gewoon een wens, maar hij geeft een opdracht aan ons allemaal, om getuige te zijn. De paus vertaalde die opdracht in zijn toespraak tot duizenden jongeren: “Een kerk zonder getuigenis is niet meer dan wind”. Getuigen van de Blijde Boodschap van Jezus is de ware zending van de Kerk. Ook al kenden de eerste leerlingen van Jezus veel pijnlijke momenten, vervolgingen en tegenkanting. Ook binnen de eerste christelijke gemeenschappen was er ontrouw en waren er spanningen. Ondanks alles groeide doorheen die 2000 jaar christelijk geloof het aantal vrienden die Jezus trouw bleven en zijn opdracht om getuige te zijn ter harte namen. Daarbij worden wij tevens uitgenodigd om de verschillen tussen volkeren te overstijgen en grenzen te doorbreken. Dat vraagt dat wij ook onszelf voortdurend in vraag stellen en in alle nederigheid naar de anderen willen luisteren. Ook wij moeten erop uitgaan om allen het leven en de boodschap van Jezus aan te bieden. Dat houdt in dat wij de onvoorwaardelijke liefde van God naar alle mensen uitdragen. Het tweede Vaticaans concilie zei reeds: “De kerk moet een teken van broederlijkheid zijn en een eerlijke dialoog aangaan met alle mensen. Ze is er om met die boodschap van Jezus alle mensen, van welk volk, ras of cultuur ook, te verenigen in één Geest”. ‘Alle mensen worden broeders’ (en zusters).

Zo’n sterk getuigenis kunnen wij pas brengen als wij een diepe relatie uitbouwen met God, die Liefde is. Wij kunnen slechts Missionaris zijn als wij ons laten bezielen door die goddelijke liefde, door gebed en door inzet, door solidariteit en gerechtigheid. Want ons gebed en onze gemeenschapsvieringen krijgen hun voltooiing in onze concrete daden van menslievendheid.

Wereldwijd zet Missio zich, samen met vele gelovigen, in voor een warme wereldkerk met toekomst. Zo geven we enerzijds iedereen de kans de Blijde Boodschap te horen en verder te vertellen. Samen bouwen we aan een gastvrije gemeenschap waar de vreugde van het evangelie klinkt. Anderzijds geven we lokale kerkgemeenschappen de kans die Blijde Boodschap tastbaar te maken en die evangelische vreugde verder uit te dragen. Ook de kerken van de Centraal-Afrikaanse Republiek, waar dit jaar een bijzondere aandacht naar gaat, kan zo rekenen op onze steun voor het realiseren van talrijke projecten. Deze zijn o.a. een klooster voor de zusters van Liefde voor de opvang van armen en verlaten kinderen en de opleiding van gezondheidspersoneel en vroedkundigen (300 studenten). De uitbouw van een seminarie dat instaat voor de 7 jaar durende opleiding van seminaristen (elk jaar komen zich een 100-tal seminaristen aanmelden). De zorg voor een weeshuis, waar kinderen onderdak, voedsel, onderwijs, de nodige gezondheidszorgen, aandacht ... ontvangen. En nog tal van andere projecten in vele landen. Wij en Missio danken u dan ook voor uw milde steun..

Wees getuigen van die hoopvolle boodschap door zelf een authentieke gelovige te zijn en de vele initiatieven te steunen voor de uitbouw van de kerk overal ter wereld!

Pastoor Paul