Maria, vrouw naar Gods hart
Van Maria kunnen wij niet zeggen dat zij grootse prestaties heeft verricht. In het evangelie leren wij haar kennen als een eenvoudige vrouw die zich laat bezielen door Gods Geest. Zij vertrouwt op God. Zij behoorde tot die generatie van eenvoudigen, die kleine groep joods gelovigen, die tijdens en na de ballingschap trouw bleven aan hun geloof in Gods zorg en nabijheid, die Goddelijke belofte van weleer. Ik ben ‘Jahweh’ (Ik zal er zijn voor u). En Maria heeft ‘Ja’ gezegd: “Zie de dienstmaagd des Heren”, ‘Ik zal er zijn voor U’ was haar antwoord

Gods Geest dringt zich niet op, Hij breekt niet binnen in het hart van de mens. God wacht op ons! Hij laat mensen vrij. Hij neemt onze menselijke verantwoordelijkheid niet af. Het ‘antwoord’ moet van ons komen. Juist door haar ja-woord kan zij Gods Belofte, Gods Zoon, Jezus aan deze wereld schenken.

Later, na Pasen, vinden wij Maria samen met Jezus’ leerlingen op één of andere plaats. Die eerste christelijke gemeenschap is niet het gevolg van planning en veel overleg. En, enthousiast waren ze in den beginne ook niet. Jezus had hun wel gevraagd om in Jeruzalem te blijven en hun hart te openen voor de beloofde Geest. De eerste kerk ontstaat niet uit eigen kracht, maar door de bewogenheid die de heilige Geest hun schenkt. Juist door de Geest wordt die eerste christelijke gemeenschap het ‘Lichaam van Christus’ in deze wereld. In en door die bezielde christenen zullen christenen van alle tijden Hem ontmoeten.

Maria laat zich nog steeds kennen als die gelovige vrouw, bezield met de goede Geest. Zo wekt zij onze bewondering. Biddend tot haar zetten ook wij, naar haar voorbeeld, ons hart open voor diezelfde Geest en zullen ook wij goede vruchten van liefde en vrede aan deze wereld schenken. Het engagement en de toewijding van mensen die naar Maria’s voorbeeld door het leven gaan is zeer groot en bewonderenswaardig. Maria nodigt ons uit om ons vertrouwen op God te stellen, ‘ja’ te zeggen, en in alle eenvoud die zorg voor Gods volk en zijn schepping tot de onze te maken.

Maria, is een vrouw naar Gods hart. Wij geloven dat zij reeds opgenomen is in dat huis van Liefde, dat ook onze bestemming zal worden. Het feest van Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaart is een voorafbeelding van wat ons te wachten staat. Wij die ons leven laten bezielen door diezelfde goede Geest. Maria nodigt ons uit om ook vandaag Gods Geest van vrede en liefde, vrede en gerechtigheid te brengen in deze wereld. Pas dan zal geloof en kerk iets betekenen voor alle mensen die op zoek zijn naar de diepste zin van hun bestaan.

Een zalig Hoogfeest!

Pastoor Paul