Heb elkander lief
In het evangelie van de komende zondag lezen wij: ‘Heb elkander lief’. Laat uw gelovig zijn blijken aan de manier waarop u in het leven staat en dus elkander bemint en zorgzaam met elkander omgaat. Wat maakt ons anders zo diep gelukkig? Veel geschenken en het vele dat ons wordt gegeven kan ons wel even blij maken. Maar het echte geluk ontdek je daar waar de mens zich door God en medemensen gedragen weet. Kunnen liefhebben en eveneens bemind worden zijn de grootste schatten, waarden, van ons bestaan. Zelfs als het ons minder gaat zijn het juist de vele attenties, de tederheid en de zorg van liefdevolle medemensen die ons overeind houden en nieuw perspectief aan ons leven geven.

En toch blijkt de hedendaagse mens gebukt te gaan onder verdriet, moedeloosheid en ja zelfs depressieve gevoelens. Daardoor wordt het wel eens moeilijk om als een liefdevolle mens door het leven te gaan. En dit in een tijd waarop wij, althans een meerderheid, nog veel luxe en welvaart kennen. Zoveel meer als vroeger. Misschien is het omdat wij onze verwachtingen te hoog stellen, dat wij steeds meer willen hebben en het steeds moeilijker kunnen bereiken. Of anders gezegd dat wij een leven willen leiden, opgepept door reclame en media, dat onze geldbeugel niet aankan. Sommigen lopen dromen na die niet te bereiken zijn en daardoor worden ze diep ongelukkig. Maar ook in onze onderlinge relaties loopt het niet altijd naar wens. Het leven met je partner loopt soms stroef en wij trappen wel eens op elkaars hart. De liefdevolle relatie met de kinderen is niet altijd naar wens. Zij bewandelen niet steeds de wegen die wij zo graag zouden hebben. Het leven met elkaar verloopt niet altijd zoals wij het wensen. Het dromen van gelukkig zijn met elkaar en elkaar gelukkig maken vallen geregeld in duigen. Ook op het werk, op school, op de parochie en in onze kerkgemeenschap verlopen onze verwachtingen naar onderlinge zorg en een goede samenwerking niet altijd zoals zou moeten. Mensen doen elkaar soms veel onrecht aan. Wij laten elkaar soms links liggen als lijden en verdriet zich bij iemand aanmelden, terwijl wij juist dan elkaar het meest nodig hebben. Er is oorlog en zoveel ellende ... er is zoveel verdriet.

‘Heb elkander lief’ het lijkt ons eerder een mooie boodschap dan een dagelijkse werkelijkheid. En toch, wij mogen niet blind zijn voor de grote inzet van velen voor een rechtvaardige wereld, voor de vele pogingen die mensen op zich nemen voor vrede en verzoening. We mogen de ogen niet dicht knijpen voor de dagelijkse inzet van velen om iets moois te maken van het leven, van hun gezin, de familie, de samenleving en van de vele gemeenschappen waartoe men behoort. Mensen waarvan wij zeggen, hier wordt Gods boodschap van liefde een werkelijkheid. Dikwijls de vrucht van een volgehouden inzet en zorg voor elkaar. Van de bereidheid om te vergeven als wij elkaar hebben pijn gedaan. Van de permanente zorg voor gerechtigheid en vrede waar mensen onrecht wordt aangedaan.

‘Heb elkander lief’, het is meer dan wat romantiek maar vooral een bewust keuze om het geluk van medemensen steeds te bevorderen, ook in moeilijke omstandigheden. Iemand lief hebben of iemand helpen waar je een goede relatie mee hebt lijkt ons niet zo moeilijk. Moeilijker is het hen te beminnen en voor hen te zorgen die ons niet zo goed liggen. Liefhebben is inderdaad een opdracht die veel van mensen vraagt. Laat ons daar niet naïef over doen.

Daarom zegt Jezus ons vandaag: heb elkander lief zoals ik u heb lief gehad. Die liefde van Jezus vond haar oorsprong in die liefdevolle relatie met God, Zijn Vader.

Zo kan ons geloof in God, onze liefdevolle relatie met de Vader in ons gebed, ons sterkte geven en moed om naar het voorbeeld van Jezus ons leven te geven in liefde voor God en voor elkaar. De Goede Geest van Vader en Zoon zijn de drijvende krachten achter ons liefdevol bestaan. “Blijf in Mij, dan blijf Ik u in u” zegt Jezus. Of verder lezen wij in het Johannesevangelie: ‘de rank die niet verbonden blijft met de wijnstok kan geen vruchten voortbrengen’. Juist onze verbondenheid met het mysterie van ons bestaan, God zelf, geeft ons de kracht om steeds goede vruchten voort te brengen. Liefhebben is dus wezenlijk verbonden met ons geloof in God, die bron van Liefde is. Daarom komen wij als gelovigen ook wekelijks samen om die liefde en verbondenheid te vieren in de tekenen van brood en wijn. Daarom is er zo’n nood om te luisteren naar die boodschap van liefde die Jezus ons bracht.

U bent ook uitgenodigd, zodat ook wij mogen groeien tot een gemeenschap waarvan men zegt: ‘Zie eens hoeveel ze van elkander houden’.

Pastoor Paul