De advent nadert
Volgende week zondag (28-11) begint de adventstijd. Het thema van de adventsactie Welzijnszorg luidt: “Krijtlijnen voor een leefbare samenleving”. Of, hoe kunnen wij Gods droom over een nieuwe en vredevolle wereld waar maken, in ons midden en in onze samenleving.

God heeft een duidelijk plan, met een grote ambitie, hoop en dromen. In het Rijk Gods is geen plaats voor onrechtvaardigheid, egoïsme of haat.

Samen willen wij dan ook die goddelijke droom waarmaken op weg naar Kerstmis. De thema’s van de adventsweek zijn:

De eerste week: “God zoekt een plek waar Hij kan wonen”.

De tweede week: “De weg van de vrede leidt langs gerechtigheid”.

De derde week: “Opkomen voor de ander vanuit onze vreugde”.

De vierde week: “Naar Gods droom leven”.

Kerstmis: “Gods liefde krijgt een gelaat”.

Als geloofsgemeenschap, parochie of kerkplek … hoe je het ook noemen wil, zijn we een deel van de wereld. Wat er in onze samenleving en op politiek vlak gebeurt, belangt ons allen aan. Daarom willen wij ook opkomen voor en de initiatieven ondersteunen die gerechtigheid en vrede brengen overal waar mensen verblijven.

Dit jaar gaat onze aandacht in het bijzonder naar de huisvesting van mensen. ‘Menswaardig Wonen’ is geen gunst, maar een recht voor iedereen. Er zijn reeds tal van sociale woningen maar nog veel te weinig. Het grote tekort aan goede en betaalbare sociale woningen moet onze zorg zijn. Immers, schaarste betekent concurrentie en concurrentie zorgt voor uitsluiting en discriminatie. Daardoor blijven veel eenvoudigen en armen, verstoken van een menswaardige en gezonde woning. Zodat ze terecht komen in slechte en ongezonde woningen van huisjesmelkers.

Situaties waar gezinnen uit huis worden gezet met vier kinderen, waar men geen huis verkrijgt als men uw naam heeft gehoord of je huidskleur heeft gezien, waar men geen nachtopvang verkrijgt en dan maar op straat moet slapen … Ja dat is onleefbaar. Zoveel discriminatie! Het ontzegt mensen hun recht op wonen en dat is wettelijk verboden.

Soms hapert er ook veel aan de kwaliteit van de aangeboden sociale woonwijken. Buiten het centrum, moeilijk bereikbaar, geen oases van groen, een vuile en ongezonde leefomgeving.

Geen kwaliteit van dienstverlening. Mensen voelen er zich letterlijk aan de kant gezet. De schaarste van woningen speelt in het nadeel van wie onbekend is. Nieuwkomers worden zo ook uitgesloten van het recht op een woning. Wie op straat leeft is letterlijk dakloos. Maar ook mensen die noodgedwongen bij vrienden of familie logeren en dikwijls geen vaste verblijfplaats hebben ondervinden vele problemen.

Deze mensonwaardige omstandigheden hebben ook hun weerslag op het gezinsleven, de gezondheid, de sociale relaties, het deelnemen aan het maatschappelijk en cultureel leven.

Mensen hebben nood aan een warm nest, een eigen stek die voldoet aan hun gezinssituatie en die de vertrekbasis is van een gezond en gelukkig leven. Daar willen wij samen voor opkomen en de organisaties van Welzijnszorg ondersteunen die daar werk van maken. Zodat wonen weer leefbaar wordt.

Wij wensen u een boeiende adventstijd.

PLAATS EEN ADVENTSKRANS IN HUIS OF AAN DE VOORDEUR.

De adventstijd begint op zondag 28 november. Samen willen wij op weg gaan naar Kerstmis. Moge dat ook zichtbaar zijn op onze parochie. Handelaars worden uitgenodigd om een adventskrans te plaatsen in hun winkelruimte. Dank voor uw medewerking.

Pastoor Paul