2022 in een notendop
deel 1
deel 2
deel 3
Bij het begin van het nieuwe jaar wensen wij u in naam van de parochie alle goeds voor 2023.
Tijd om een terugblik te werpen op het voorbije jaar. Wat bracht 2022? We hopen dat jullie veel deugddoende momenten mochten beleven met familie en vrienden, bij blije en misschien ook verdrietige gebeurtenissen. Ook in onze parochies deelden we veel momenten met elkaar. We kijken even terug op wat het meeste bijbleef in onze herinnering.

We begonnen het jaar nog in corona-modus, weggestopt achter een mondkapje bij het Feest van de Openbaring, gevierd samen met de vrienden van de Rwandese gemeenschap.

We mochten de kindjes die de voorbije jaren gedoopt werden opnieuw ontvangen in een Lichtmisviering. En de feestdag van Sint-Valentijn in februari werd niet vergeten.

April bracht ons samen in de vieringen van de Goede Week en Pasen.

In mei vierde Dendermonde feest met de Ros Beiaardommegang maar ook in onze parochies vierden we feest met het Vormsel en de Eerste Communie.

Voor onze kerk werd een bronzen varken - het symbool van Sint-Gillis – ingehuldigd, met pastoor De Craene als peter en Thérèse Van Gucht als meter.

Begin september was er de ‘hoogdag’ van Sint-Gillis met het Bloemencorso.

Bij de viering van Sint-Hubertus mochten we Ernest Maes en zijn collega-hoornblazers verwelkomen.

De kerk van de Boonwijk werd ter beschikking gesteld als gastvrij centrum voor de covid-vaccinatie terwijl er ook wekelijks eucharistie gevierd werd.

Aan de Sint-Egidiuskerk werden zowel binnen als buiten werken uitgevoerd. De sjabloonschildering in het koor werd gerestaureerd en schittert als in het begin. Alle houtwerk aan de buitenkant werd herschilderd. Er werd een kinderhoek ingericht, waar onze jongste parochiaantjes tijdens de vieringen onder het toeziend oog van hun ouders kunnen kleuren, tekenen en spelen.

Jammer genoeg werden we ook het slachtoffer van vandalisme. Er was een inbraak in de winterkapel. En een orgelpijp werd uit het orgel weggenomen om een ornament aan een van de pilaren stuk te slaan. We vragen ieders medewerking om waakzaam te zijn en verdachte handelingen onmiddellijk te melden aan de politie.

Bij het einde van het jaar, net in de koudste momenten, kregen we ernstige problemen met de verwarmingsinstallatie in de Sint-Egidiuskerk. Maar wat waren we blij en dankbaar dat we uit de nood geholpen werden door het warme onthaal dat ons te beurt viel in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Dendermonde voor de kerstnachtviering, en in de Boonwijk voor de viering met Kerstmis.

Na een noodgedwongen lange pauze werden de activiteiten in onze verenigingen Samana, KVG, KWB en Okra hervat. Daar hadden de leden heel erg naar uitgekeken.

Enkele vieringen werden verzorgd door leerkrachten en leerlingen van de HeHaschool. Het 4de leerjaar dacht aan de grootouders en aan onze overledenen rond Allerheiligen en Allerzielen. Het 3de leerjaar werkte een Welzijnszorgviering uit.

Wat we hier zeker niet mogen vergeten: een welgemeend dankjewel aan allen die gedurende het voorbije jaar meewerkten om dit alles mogelijk te maken en zo van onze parochies een warme gemeenschap te maken waar iedereen welkom is. We kijken uit naar het vervolg in 2023!

Namens de parochianen, pastoor Paul en Lucille Govaert